Parlem? Tertúlies en el menjador.

Com va sorgir aquesta idea?

Moltes vegades els nens i nenes del menjador ens deien si podien asseure's a parlar de coses. I es posaven a un racó fent una rotllana i es posaven a parlar però sovint deixaven de fer-ho perquè tot plegat rebien un cop de pilota, hi havia molt de soroll i això es obligava a cridar molt o d'altres vegades no tenien prou intimitat...
A nosaltres ens sabia greu que ho deixessin de fer i per això vam decidir fer aquest projecte que l'anomenat : Les tertúlies del menjador.

I com ho fem? Ho fem amb els grups de 1r fins a 6è. Amb els grups que dinen al 1r torn ho fem a partir de les  14.20h i els grups que dinen al 2n torn ho fem a partie de les  13.15h. La durarada de l'activitat és de 20-30 minuts. Cada grup té un dia a la setmana i ho fem al pati. Es fan grups de 6-8 nens/es com a màxim. De vegades ens diuen que ja tenen temes per poder parlar i d'altres vegades es diuen que no saben de què parlar, simplement els hi ve de gust xerrar amb els seus amics. Cal destacar que la participació és totalment opcional, mai obligatòria.

Aleshores vam crear les fitxes que les anomenem: Parlem? Aquestes fitxes són preguntes que els hi generen debats i on evidentment cadascú pot dir el que pensa.  Us posem un parell d'exemples:

- Si poguessis tenir un poder, quin seria? I per què?

- Si poguessis entrar a una màquina del temps, on t'agradaria viatjar? I per què?

La figura del moderador/a: Cada setmana s'escull a un nen o nena perquè faci de moderador de la sessió. Les seves tasques són:

- Donar pas a les intervencions.

- Vetllar perquè hi hagi un clima de respecte durant l'activitat.

- Avisar al monitor o monitora en cas que l'activitat no s'estigui fent bé.

Quin és el paper del monitor/a? El monitor o monitora no està present en l'activitat ja que entenem que de vegades la figura d'un adult pot cohibir l'espontaneïtat dels nens o nenes. Sempre es manté aprop però no intervé durant el transcurs de l'activitat. Només ho podrà fer en cas que el moderador/a li demani.

És probable que durant les sessions puguin sorgir conflictes entre ells?

I tant que si! Però els nens i les nenes, han d'aprendre a afrontar els conflictes de manera adequada i per tant, és necessari que disposin d'una sèrie de competències personals com els criteris, les actituds, perquè puguin afrontar de manera correcta el problema.

Per això nosaltres les educadores i els educadors els hi ensenyem des d'un inici aquestes habilitats i estratègies perquè puguin resoldre aquests problemes de manera adequada.

Quins objectius volem assolir amb aquest projecte?

a) Diàlegs igualitaris. Conversar amb altres nens i nenes respectant en tot moment les diferents opinions.

b) Motivar als nens i nenes amb una metodologia participativa . Participació de TOTS i TOTES.

d) Adquisició d'hàbits de convivència i valors socials (col·laboració, tolerància, empatia, etc.). Millora del clima del menjador.

e) Fomentar la creativitat i imaginació dels nens i nenes. Alguns dels temes que els hi proposem són situacions irreals i que donen peu a potenciar la imaginació entre ells i elles.

d) Potenciar "Sóc escoltat o ara em toca escoltar". Treball de la paciència fins que arribi el meu torn de paraula i el saber escoltar quan no em toca parlar.

Tot seguit us deixem una petita  mostra de nens i nenes de 3r i 4t fent una tertúlia a l'estona de menjador:

"Quan els nens  troben un espai on desenvolupar el seu potencial per a aprendre i superar barreres, es comprova que realment ho poden aconseguir".

I vosaltres nois i noies, què en penseu d'aquesta activitat?